Otello

Arianna Benedetti Choreography | Teatro Florida, Firenze 2014

Otello, by Arianna Benedetti, interweaves past and present, investigates the themes of jealousy and possession and, starting from the feminicide recounted by Shakespeare, tackles the theme of violence against women, bringing it back to the present day.

Desdemona becomes on stage a sacrificial victim and a symbol of redemption for the other women who, through their union, find the energy and strength they need to raise their heads and face the future.
On the male front, the relationship between Othello and Iago takes centre stage. The latter doubles in the ballet and becomes now the personification of evil, now of simple and stupid human arrogance.

One Iago clutches, envelops, and finally possesses Othello’s mind while another Iago, more physical and material, embraces him, speaks to him, shows him the body of the beloved woman granted to others. Two figures for one and the same character who, throughout the play, merge until they perform the ultimate deception.

Link TG Regione Toscana

PRESS

Anche la scelta musicale rimanda a piani temporali diversi e contrapposti: da un lato la contemporaneità, esaltata dalle sonorità elettroniche di Massimo Buffetti, dall’altro la musica di Giuseppe Verdi che all’improvviso irrompe sulla scena in maniera quasi fisica e la invade completamente.
danzaeffebi | Francesca Bernabini

Con momenti di silenzio e di stasi, il flusso ininterrotto di movimenti e sequenze che coniugano il gusto neoclassico col più screziato linguaggio contemporaneo è nel segno della contaminazione anche musicale di Massimo Buffetti che crea partiture elettroniche evocanti atmosfere e stati d’animo. Dentro il magma di suoni cupi e metallici, di voci, rumori e screziature sonore, irrompe improvvisa e solenne la musica di Verdi dell’Otello con l’aria dell’Ave Maria.
exibart | Giuseppe Distefano